Στάδια Ανάπτυξης

Δείτε αναλυτικά τα στάδια ανάπτυξης ενός παιδιού

Στάδιο ανάπτυξης 0-12 μηνών

• Αντανακλαστικό του θηλασμού
• Όταν είναι κουρασμένο ή πεινάει ή όταν είναι βρεγμένο ή λερωμένο βγάζει κραυγές ή κλαίει
• Ξεχωρίζει το φως από το σκοτάδι και κλείνει τα μάτια του στο έντονο φως
• Παρακολουθεί πρόσωπα ή ακολουθεί με τα μάτια κινούμενα αντικείμενα σε απόσταση 20 πόντων από ανάσκελα
• Σηκώνει το κεφάλι του λίγο περισσότερο και το διατηρεί ψηλότερα από το υπόλοιπο σώμα για μερικά δευτερόλεπτα
• Ψάχνει με τα μάτια του για τον ήχο, το κλάμα του έχει διαφοροποιηθεί και βγάζει περίεργους ήχους
• Παρακολουθεί τα χέρια του να κινούνται
• Βλέπει καλύτερα και ακολουθεί κινούμενα αντικείμενα- το βλέμμα του έχει σταθεροποιηθεί.
• Χαμογελάει σε οικία πρόσωπα, ακούει την φωνή και ασχολείται με το σώμα του και το άμεσο περιβάλλον.

 

 

• Προσπαθεί να χτυπήσει κρεμαστά παιχνίδια
• Αγγίζει τα γόνατά του
• Γυρίζει από μπρούμυτα στο πλάι και από το πλάι μπρούμυτα
• Οι κραυγές του είναι έντονες και το κλάμα του διαφέρει ανάλογα με το συναίσθημα (θυμό, φόβος, πόνος κλπ)
• Ακούει την μουσική, πειραματίζεται με λέξεις και γυρίζει το κεφάλι του προς τη φωνή
• Κάθεται σε καθιστή θέση χωρίς στήριξη για λίγα δευτερόλεπτα
• Αναπτύσσονται οι προστατευτικές αντιδράσεις
• Εκφράζει δυσαρέσκεια, αντιδρά στη θέα του φαγητού και χαμογελάει δυνατά

 

• Μπουσουλάει και σηκώνεται με βοήθεια των χεριών σας και σκέκεται όρθιο κρατώντας τα έπιπλα
• Ρολλάρει από μπρούμυτα σε ανάσκελα και αντίστροφα
• Προτιμάει τη μητέρα του και τον πατέρα του, διασκεδάζει με τον καθρέφτη και ανταποκρίνεται σε συναισθήματα
• Φτάνει και πιάνει αντικείμενα και τα μεταφέρει από το ένα χέρι στο άλλο
• Προφέρει δισύλλαβες λέξεις όπως μαμά, μπαμπάς
• Σπρώχνει με το δάχτυλό του μικρή μπαλίτσα, παλαμιαία σύλληψη
• Χτυπάει κουδουνάκι μιμούμενο το παιχνίδι
• Μιμείται τον τόνο της φωνής και καινούργιες συμπεριφορές
• Αναγνωρίζει μια γνωστή φωνή
• Φωνάζει δυνατά, χτυπάει παλαμάκια και θυμώνει αν του πάρετε κάτι
• Μπουσουλάει χέρια και πόδια εναλλάξ
• Περπατάει υποστηριζόμενο από τα έπιπλα
• Κάθεται χωρίς υποστήριξη και γυρίζει στο πλάι για να πιάσει ένα παιχνίδι
• Δείχνει αντικείμενα χρησιμοποιώντας τον δείχτη
• Απλώνει τα χέρια του για να πιάσει αντικείμενα
• Ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματός του
• Προφέρει μικρές λέξεις και καταλαβαίνει διάφορες ερωτήσεις
• Περνάει μικρά αντικείμενα από μικρά ανοίγματα και γυρνάει σελίδες
• Παίζει απλά παιχνίδια με την μπάλα και χορεύει
• Κάνει «γεια», χτυπάει παλαμάκια και στέλνει φιλάκια

Στάδιο ανάπτυξης 1-4 ετών

• Το ασταθές περπάτημα γίνεται όλο και πιο συντονισμένο
• Σηκώνεται από καθιστή σε όρθια θέση
• Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες με βοήθεια
• Κυλάει την μπάλα μιμούμενος τις κινήσεις κάποιου
• Σκαρφαλώνει σε μεγάλες καρέκλες, γυρνάει και κάθεται
• Κουνιέται σε κουνιστή καρέκλα ή αλογάκι
• Σπρώχνει και τραβάει παιχνίδια καθώς περπατάει
• Χρησιμοποιεί 2 λέξεις μαζί
• Λέει το όνομά του
• Κάνει ερωτήσεις υψώνοντας τον τόνο της φωνής του, ρωτάει συνέχεια «γιατί»
• Δείχνει τουλάχιστον 3 μέρη του σώματος του
• Κάνει μουτζούρες σε χαρτί
• Απαντάει σε απλές ερωτήσεις με ναι ή όχι
• Απαντάει στην ερώτηση τι είναι αυτό; Ξέρει 12 γνώριμα αντικείμενα
• Μιμείται την φωνή ενός ζώου, δείχνει την εικόνα όταν του ζητηθεί
• Τρώει κανονικές στέρεες τροφές και κρατάει κύπελλο με το ένα χέρι για να πιει νερό
• Βγάζει παπούτσια και ανεβάζει/ κατεβάζει φερμουάρ
• Μιμείται ενήλικα σε καθημερινές δουλειές σπιτιού (σφουγγάρισμα, τίναγμα κλπ)
• Παίζει παράλληλα με άλλο παιδί αλλά το κάθε παιδί σε διαφορετική δραστηριότητα
• Παίζει με ένα άλλο παιδί για 2- 5 λεπτά με μπάλα ή σπρώχνοντας ένα αυτοκίνητο
• Δέχεται την απουσία των γονιών, μοιράζεται παιχνίδια ή φαγώσιμα με άλλα παιδιά
• Αγκαλιάζει και κουβαλάει κούκλες ή άλλα παιχνίδια
• Δίνει βιβλίο για να του το διαβάσουν ή για να το δουν μαζί

 

• Αντιγράφει κύκλους, οριζόντιες και κάθετες γραμμές μιμούμενος κάποιον
• Περπατάει σε οπίσθια πορεία
• Χτίζει πύργους με 5-6 κύβους
• Ξετυλίγει μικρά αντικείμενα (πχ καραμέλες)
• Λέει τι κάνει κάποιος σε μια εικόνα
• «Κουμπώνει» παιχνίδια μεταξύ τους
• Κλωτσάει ακίνητη μπάλα
• Πλάθει μπαλάκια από πλαστελίνη
• Τρώει μόνος με κουτάλι, καρφώνει το φαγητό με το κουτάλι, πίνει με καλαμάκι,  σκουπίζεται με χαρτοπετσέτες
• Δείχνει μικρό και μεγάλο αντικείμενο όταν του ζητηθεί
• Χρησιμοποιεί τις λέξεις: αυτό, εκείνο, δικό μου/σου, εμένα
• Δείχνει ότι καταλαβαίνει συναισθήματα, χαιρετάει γνωστούς, κάθεται και ακούει μουσική ή παραμύθι για 5-10 λεπτά.
• Ταυτίζει 3 χρώματα, βάζει αντικείμενα πάνω- κάτω- μέσα όταν του ζητηθεί,
συναρμολογεί παιχνίδια μεγέθους με 4 κομμάτια
• Πηδάει επί τόπου με τα 2 πόδια
• Συνδυάζει ουσιαστικό και επίθετο, χρησιμοποιεί αρνητισμό (όχι, δεν)
• Διπλώνει σελίδες στη μέση, επαναλαμβάνοντας τις κινήσεις κάποιου
• Απαντάει σε σχετικές ερωτήσεις που ξεκινούμε με το που, ποιος, τι κάνει ο/η…,
• Χρησιμοποιεί πληθυντικό και κτητική
• Δείχνει με τα δάχτυλα του πόσο χρονών είναι, λέει αν είναι αγόρι/ κορίτσι
• Ελέγχει την σιελόρροια του, τους σφικτήρες του
• Γυρίζει όταν αποκαλείται το όνομά του
• Βάζει τα παπούτσια του, κρεμάει μπουφάν σε κρεμάστρα, βάζει τις κάλτσες του, ντύνεται και γδύνεται με βοήθεια, βουρτσίζει τα δόντια του επαναλαμβάνοντας τις κινήσεις κάποιου
• Βάζει τρία κομμάτια στη θέση τους σε πάζλ

 

• Κάνει ψαλιδιές
• Πηδάει από ύψος 20εκ
• Κάνει ποδήλατο με 3 ρόδες για τουλάχιστον 1,5 μέτρο
• Ανεβαίνει και κάνει τσουλήθρα 1-2 μέτρων
• Κάνει τούμπα προς τα εμπρός
• Ζωγραφίζει μέσα σε πλαίσιο ακολουθώντας το περίγραμμα
• Κάνει απλά πάζελ
• Λέει το ονοματεπώνυμο του όταν τον ρωτάνε
• Χρησιμοποιεί το «θα» και το «θέλω να»
• Δείχνει 10 μέρη του σώματός του, αγόρι και κορίτσι όταν του ζητηθεί
• Δείχνει κοντά και μακριά
• Μετράει ως το 10, ταξινομεί αντικείμενα σε κατηγορίες
• Αντιγράφει συνδυασμούς από κύβους ή χάντρες
• Ονομάζει αντικείμενα ως ίδια ή διαφορετικά
• Σχεδιάζει τετράγωνο επαναλαμβάνοντας τις κινήσεις κάποιου
• Εκτελεί 2 μη σχετικές εντολές στη σειρά
• Ονομάζει 3 χρώματα και 3 σχήματα (κύκλο, τετράγωνο, τρίγωνο)
• Τρώει μόνος του όλο το φαγητό
• Τα αγόρια μπορούν να ουρούν όρθια στην τουαλέτα
• Σκουπίζει και φυσάει την μύτη του όταν του το θυμίζουν
• Τραγουδάει και χορεύει όταν ακούει μουσική
• Τηρεί τους κανόνες σε ομαδικά παιχνίδια
• Περιμένει την σειρά του
• Συνεργάζεται σε αυτό που ζητάει ο ενήλικας κατά 75%

 

Στάδιο ανάπτυξης 4-6 ετών

• Στέκεται στο ένα πόδι για 4-8 δευτερόλεπτα
• Περπατάει πάνω σε δοκό ισορροπίας
• Κάνει 6 βήματα προς τα πίσω χωρίς να πέφτει
• Πετάει μια μεγάλη μπάλα και την ξαναπιάνει
• Φτιάχνει με την πλαστελίνη σύνθετα σχήματα
• Κόβει με το ψαλίδι πάνω σε μια καμπύλη γραμμή
• Βιδώνει αντικείμενα όταν έχει γίνει η αρχή
• Χοροπηδάει στο ένα πόδι για 5 συνεχόμενες φορές
• Αφηγείται
• Απασχολείται μόνο του για 20-30 λεπτά
• Ζητάει συγνώμη χωρίς να του το πουν
• Μετράει ως το 20
• Έχει συμπεριφορά κοινωνικά αποδεκτή εκτός του σπιτιού
• Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις
• Ζωγραφίζει αναγνωρίσιμες εικόνες όπως σπίτι, ζώο, άνθρωπο
• Ονομάζει την ώρα της ημέρας που σχετίζεται με μια δραστηριότητα
• Ταυτίζει σύμβολα (γράμματα και αριθμούς)
• Τραγουδάει 5 στοιχάκια από ένα τραγούδι
• Ονομάζει ή λέει τι λείπει σε μια εικόνα
• Συγκρίνει αντικείμενα ως προς το βάρος τους
• Δείχνει τα παράλογα σε μια εικόνα
• Παίρνει συγκεκριμένο αριθμό αντικειμένων όταν του ζητηθούν
• Δείχνει ότι καταλαβαίνει το νόημα μιας πρότασης
• Παίζει με 2-3 άλλα παιδιά σε κάποια δραστηριότητα που απαιτεί συνεργασία
• Ονομάζει πρώτη- μεσαία και τελευταία θέση

• Γράφει κεφαλαία γράμματα σε οποιοδήποτε σημείο του χαρτιού
• Χοροπηδάει από το ένα πόδι στο άλλο
• Μετράει ως το 100
• Κάνει τρύπλα με την μπάλα, σε συγκεκριμένη κατεύθυνση
• Αντιγράφει ρόμβους
• Χρησιμοποιεί την ξύστρα
• Αντιγράφει σύνθετο σχέδιο
• Χτυπάει μπαλόνι με ρακέτα
• Κάνει πατίνι σπρώχνοντας με το ένα πόδι
• Γράφει το όνομά του στις γραμμές ενός χαρτιού
• Κρέμεται από το μονόζυγο για 10’’
• Κλωτσάει την μπάλα καθώς τρέχει
• Στέκεται στο ένα πόδι με τα μάτια κλειστά, χωρίς βοήθεια
• Λέει απλά αινίγματα
• Διηγείται εμπειρίες που είχε μέσα στην μέρα
• Απαντάει σε ερωτήσεις του τύπου: τι θα γίνει αν…
• Χρησιμοποιεί τις λέξεις «χτες» και «αύριο»
• Ονομάζει δεξί και αριστερό στον εαυτό του
• Κόβει εικόνες από περιοδικά χωρίς να ξεφεύγει περισσότερο από 0,5εκ
• Μπορεί να κάνει πρόσθεση και αφαίρεση σε απλούς συνδυασμούς
• Λέει την διεύθυνση και το τηλέφωνό του
• Παίζει απλά επιτραπέζια παιχνίδια
• Ονομάζει τις ημέρες της εβδομάδας με την σωστή σειρά
• Λέει τα γράμματα της αλφαβήτου με την σειρά
• Κουνιέται στην κούνια μόνο του, ξεκινώντας και συνεχίζει μόνο του
• Είναι ανεξάρτητος στο ντύσιμο και γδύσιμο
• Εκφράζει τα συναισθήματά του
• Μιμείται ρόλους των μεγάλων